Wanneer geef jij je grenzen aan?

  1. als iemand eroverheen gaat
  2. als iemand ernaar vraagt
  3. als je merkt, dat je er last van hebt
  4. als je intuïtie dat aangeeft
  5. anders, namelijk …

Ik geef zelf over het algemeen veel te laat mijn grenzen aan. In de zorg voor mensen met een psychiatrische beperking kreeg ik daar behoorlijk last van. Ik voel niet dat mijn grenzen worden overschreden omdat ik veel te veel bezig ben met aardig zijn. Ik wil harmonie. Ik bedenk allerlei redenen voor gedrag, wat over mijn grenzen gaat.

 

  1. Hij heeft niet door, dat hij door mijn verhaal heen praat.
  2. Zij kan niet rustig praten. Zij kan niet stoppen met praten.
  3. Het lukt haar nu eenmaal niet om op tijd te beginnen met opruimen.
  4. In de psychiatrie zit je niet voor zweetvoeten.

Moe

 

Als mensen herhaaldelijk over je grenzen heen gaan kun je behoorlijk moe worden. Na een werkdag voelde ik me totaal uitgeput. En laat dat nou net een klacht zijn – vermoeidheid – die je hoort van veel mantelzorgers. Herkenbaar voor mij. Herken jij dat ook, dat je moe wordt omdat iemand over je grenzen heen gaat? Ik heb hier hulp bij gevraagd. Ik kreeg het niet voor elkaar om mijn energie hoog te houden en tegelijkertijd mensen te helpen. Ik werd er moedeloos van.

 

Hoe weet je nou, of je moe bent omdat je je grenzen niet voldoende bewaakt?

1; Deductie, moe door iets anders dan grenzen overschrijden

Je kunt andere oorzaken onderzoeken en uitsluiten (deductie heet dat, andere oorzaken uitsluiten). Bijvoorbeeld:

  1. Overgang
  2. Pollenallergie
  3. Vitaminetekort of mineralentekort
  4. Bloedarmoede
  5. Lime desease

 

Het is niet mijn expertise, maar de huisarts en Care for Women kunnen daarbij helpen. Er zijn heel veel redenen voor vermoeidheid.

2; Reflecteren: wat gebeurt er als mensen mijn grenzen overschrijden

Je kunt de situatie beschrijven en erop reflecteren. Voor veel hulpverleners is dit gemakkelijk, ze zijn hierin geschoold. In de online training geef ik wat uitleg over reflecteren en hoe je daardoor beter je grenzen kunt leren kennen. Maar er zijn ook een heleboel goede sites, bijvoorbeeld Wikipedia  over Korthagen.

3; Oefenen met liefdevol grenzen stellen

Oefenen is het beste wat je kunt doen. Door te oefenen leer je je grenzen beter kennen en leer je ze liefdevol stellen. Tijdens de live dag: Liefdevol grenzen stellen voor mantelzorgers maak ik veel tijd vrij om te oefenen, zodat het makkelijk wordt om met de juiste timing en op een liefdevolle manier je grenzen te bwaken . Door met grenzen te oefenen, niet alleen met woorden, maar ook op creatieve manieren leer je ze beter kennen. Als je met anderen samen je grenzen verkent lukt het veel makkelijker om ze te vinden. Grenzen stellen is een mantelzorgvaardigheid. Heb je die goed onder de knie, dan scheelt dat veel tijd en veel frustratie. Je zorgt beter voor jezelf en daardoor zorg je beter voor je naaste. Hier vind je meer informatie.

 

Een beetje vermoeidheid gaat over door een lang weekend, een vrije dag of een vakantie. Als je langere tijd je grenzen overschrijdt, dan ben je ook langer bezig met herstellen van je vermoeidheid. Met een beetje hulp van anderen krijg je sneller door, wanneer je in de valkuil stapt en je grenzen laat overschrijden.

Pin It on Pinterest

Share This