Ik ben mantelzorger en ik voelde vaak enorm veel stress. Trouwens, ook toen ik nog geen mantelzorger was voelde ik vaak enorm veel stress.
Bij het afstuderen,
bij elke presentatie,
bij een jaargesprek,
bij een sollicitatie.

Ik werd daar wel moe van, maar daar gaf ik dan geen aandacht aan. Ik dacht, het hoort erbij.

Wist je dat vermoeidheid kan stapelen? Als je niet goed uitrust, dan kun je zo moe worden, dat uitrusten niet meer genoeg is. Je raakt in een soort vermoeide gestreste staat van zijn. Daar raak je dan weer aan gewend en tsja, dan ga je net zo lang door, tot je niets meer hebt aan de 10 tips.

Stress is prima te doen, als je daarna maar weer tot rust komt. Ren je van mantelzorgverplichting naar jaargesprek naar je gewone werk naar je gestreste partner naar je bed, …, dan is het misschien een goed idee om deze tips te gebruiken.

Tip 1: Neem je pauzes. Knappe koppen hebben bedacht, dat dat goed voor je is. Ze hebben gelijk. Even uit het ritme is goed voor jezelf en voor je productiviteit.

Tip 2: Ga naar buiten. Als je in je pauze achter je computer gaat Facebooken, is dat voor je lijf hetzelfde als registreren. Door een wandelingetje te maken heb je even een ander tempo en daar knapt je lijf van op. Loop je de hele dag heen en weer te rennen voor patiënten, dan geldt dit advies niet. Ga even lekker zitten, het liefst met je benen omhoog ;-).

Tip 3: Elke keer als je stress voelt, let dan op je adem. Breng je adem eerst terug naar een rustig tempo, laag in je buik. Je adem stelt je gerust, wat er verder om je heen ook gebeurt.

Tip 4: Bouw schakeltijd in. Gun jezelf even tijd om te schakelen van werk naar huis, van mantelzorg naar werk of andersom. Zet de auto 10 minuten aan de kant. Eet ergens een appeltje. Doe een paar rekoefeningen, zoiets.

Tip 5: Praat met je naasten, met je collega’s en met je mantelzorgteam over je stress.

Tip 6: Ga 3 dagen achter elkaar een uur eerder naar bed. Leg aan alle mensen om je heen, die je nodig hebben uit, dat jij even wilt uitrusten. Zorg dat je lekker slaapt. Heb je last van buren, gesnurk van huisdieren, ijsberende partners, slaap dan even 3 dagen ergens anders.

Tip 7: Plan pauzes en rustmomenten in na stressmomenten en energieslurpers, ook op je werk.

Tip 8: Maak samen een mantelzorgplan.

Tip 9: Gun jezelf meer rust. Als jij goed voor jezelf zorgt, zorg je ook beter voor anderen. Zeg ja tegen lief zijn voor jezelf en daarna pas ja tegen taken en verplichtingen.

Goeie tips? Deel ze gerust.
Heb je zelf ook waardevolle tips? Ik ben benieuwd! Deel ze met andere mantelzorgers in het commentaarveld of in de Facebookgroep Moeiteloos Mantelzorgen.

Pin It on Pinterest

Share This