Mantelzorg begin je uit liefde en omdat je graag iets voor je ouders / naaste wilt doen. Je vindt misschien dat het zo hoort, zij hebben ook voor jou gezorgd. Voor je het weet ben je er aardig druk mee. Je merkt, dat je ongeduldig wordt of een gevoel krijgt van: ‘Houdt het dan nooit op?’ Voor je het weet vergeet je een afspraak! Moe, stress, druk, druk, druk.

Dat was niet de bedoeling!
Je hebt last van overbelasting.
Je lijf gaat in de overlevingsstand.

Het spijt me om dit te moeten zeggen: Je bent niet geschikt om te zorgen. 

De overlevingsstand herken je hier aan:

  1. Kort lontje.
  2. Moedeloosheid of wanhoopsgevoelens.
  3. Oververmoeid, stress, gebrek aan overzicht.
  4. Van denken naar handelen op de automatische piloot.
  5. Geen energie meer om te voelen of te reflecteren.

Je wil eerst voor jezelf zorgen en uit de overlevingsstand komen. 
Trap niet in de valkuil om maar door en door te gaan. Als je boos uitvalt of ongeduldig bent tegen iemand waar je van houdt krijg je bezoek van het illustere trio: Spijt, Schuld en Schaamte.

Lees jij mijn blog vaker, dan weet je wat mijn 1e tip is:

Tip 1: Adem in, adem uit. Tel tot 8 bij je inademing. Probeer even alleen met ademen bezig te zijn. Zo ontspan je vanzelf.

Tip 2: Neem pauze. Plan me-time in. Ga in je eentje wandelen in een bos of rennen. Schrijf een stuk in je dagboek, zeg een afspraak af en doe even helemaal niks. 

Tip 3: Spreek je uit. Houd je frustratie niet binnen maar zoek een vriendin, maatje, of spreek erover met je partner. Je bent niet alleen verantwoordelijk. Heb je niemand om je heen om hierover te praten, bel met je gemeente, bel met de huisarts van degene waar je voor zorgt. Zoek uit wat er in jouw gemeente geregeld is voor mantelzorgers. Ook als je niets kunt zeggen tegen degene waarvoor je zorgt is het belangrijk voor jezelf om je frustratie te kunnen uiten.

Tip 4: Delegeer en schrap. Er zijn dingen, die je nu van jezelf moet, maar waar je geen tijd voor hebt. Voorbeeld: delegeer het huishouden naar een interieurverzorgster en neem één dag in de week onbetaald verlof voor een jaar. 

Tip 5: Doe mee met de Challenge: Bevrijd jezelf! Laat het moeten los. 5 mei bevrijdingsdag tot 14 mei, moederdag. 
Elke dag een tip op twitter: @nanzz4
Elke dag een post op Facebook in de groep: moeiteloos mantelzorgen.

Deze tips heb ik allemaal zelf ingezet en het heeft mij de ruimte gegeven om me met meer liefdevolle aandacht te richten op het samen zijn. En dat vind ik het meest belangrijke onderdeel van mantelzorg.

Goeie tips? Heb jij zelf ook nog tips? 
Schrijf in het commentaarveld 
of mail naar muziekpraktijkvathorst@gmail.com

Vriendelijke groetjes, Nanzz

Pin It on Pinterest

Share This