Wist jij, dat je jezelf moe en gestrest kunt maken door verkeerde woorden te gebruiken? Kies jij misschien woorden die jouw stress en gevoel van overprikkeld zijn vergroten? Lees verder, ook hoe het andersom kan!

 

Zeg jij dit wel eens tegen jezelf:

  • ‘Ik heb het stervensdruk!’
  • ‘Ik kan het niet aan!’
  • ‘Ik ben doodmoe…’

Er is een grote kans, dat je hersenen je proberen te helpen en je precies het gevoel geven, wat daarbij hoort:

gestrest, overprikkeld en oververmoeid.

 

Hoe werkt dat, woorden die stress vergroten?

Je hersenen zitten zo in elkaar, dat ze het liefste willen dat alles klopt. Dat is veilig. Als je meteen kunt begrijpen, wat je waarneemt, kun je adequaat reageren. Je weet meteen wat je moet doen.

Struik is struik. Tijger is tijger. Bij struik, bessen plukken. Bij tijger hard gillen en iets op z’n neus mikken.

 

De hersenen gaan hier ver in.  Ze proberen ook je emoties te laten kloppen. Dus als jij zegt: ‘Ik heb het zo druk!’ Dan gaan zij liefdevol van alles bedenken wat jij vandaag nog moet doen. Jij krijgt het gevoel, dat je het zo druk hebt. En dan klopt het weer. Hersenen tevreden, jij iets minder ;-).

 

Zolang je niet over je grenzen gaat, kun je proberen om je hersenen te helpen. Je gebruikt andere woorden, zodat je hersenen zich veilig voelen. Ik heb dit in de maand februari uitgeprobeerd en het werkt voor mij heel productief. Elke keer als ik iets tegen mezelf verzucht, als: ‘Nee, hè, moet ik ook nog …en ik heb het al zo druk‘,  deed ik dit:

  1. Adem diep in en uit
  2. Focus op het positieve van wat ik nog wil doen.

 

Voorbeelden uit de praktijk

Om het effect van woorden op je hersenen duidelijk te maken geef ik een aantal voorbeelden:

 

Ik moet nog naar m’n ouders’ klinkt anders dan: ‘Straks gezellig langs bij mijn ouders.

Ik moet klinkt voor je hersenen als serieuze kost! Het woord moeten vergroot stress. Als je dat niet voor elkaar krijgt, dan zwaait er wat. Gezellig klinkt veel relaxter.

 

Het was warm en muf tijdens die bijeenkomst, ik kreeg bijna geen lucht!’ klinkt anders dan: ‘Het was goed om afspraken te maken over de zorg’.

Natuurlijk is het goed om waar te nemen, dat het warm en muf was. Als je daar iets aan kunt doen door een raam open te zetten kan het geen kwaad om dat te benoemen. Is het niet mogelijk om een raam open te doen en kun je de omstandigheden niet veranderen? Wil je wel afspraken maken? Focus dan op het positieve: de afspraken zijn gemaakt.

 

Ik kan het niet aan!’, klinkt anders dan: ‘Ik kan wel wat hulp gebruiken.

 

Ik moet vandaag zoveel doen!

 

  1. Blog schrijven,
  2. opdracht aan huis met 1 uur reistijd,
  3. op de fiets door dat gure weer,
  4. ook nog naar de tandarts, die met zo’n griezelige tang in mijn mond gaat zitten peuren,
  5. moeilijke dingen aan de website verbeteren, ik heb geen idee hoe dat moet!
  6. En ook nog boodschappen doen.

Als ik denk, dat ik het super druk heb, voegen mijn hersenen om het kloppend te maken ook nog tijdsdruk en noodzaak toe: die leadpage moet vandaag af. Ik moet reageren op 1000 mails, ik moet vanavond koken. Ik moet ook nog vandaag facturen versturen. Mijn hersenen bedenken blijmoedig zoveel mogelijk taken om me te helpen om me zo druk mogelijk te voelen, want dan klopt het. Pffff!

 

Hoe kan dit andersom:

  1. Lekker werkzaam dagje vandaag #zinin!
  2. Ik wil eerst creatief bezig met mijn blog, ik ga meteen aan de gang.
  3. Dan is mijn kladversie al af, voordat ik naar die opdracht buiten de deur ga.
  4. Ik ga lekker op de fiets, gratis workout en frisse neus! Ik combineer alles buiten de deur, boodschappen en tandarts. Dan kost het veel minder tijd, slim van mij!
  5. Het lukt me wel om met een lekker kopje thee ernaast de blog op tijd te posten en wat technische dingetjes op te pakken.
  6. Super tevreden begin ik om 18.00uur vast met koken.

Geloof je dit niet? Ik wel ondertussen. Ik had het gelezen en ik heb het in februari uitgeprobeerd. Mij bevalt het goed. Dus probeer het uit. Betrap je jezelf op woorden, die je hersenen gebruiken om je taken te verzwaren? Vervang ze door woorden, waar je blij en tevreden van wordt. Veel plezier!

 

Wil je meer tips tegen stress en vermoeidheid? Klik hier.

Relaxte groetjes van Nanzz, coach voor mantelzorgers

Pin It on Pinterest

Share This