Selecteer een pagina

Herken je dat?

  • Ben je bezig met je werk, pieker je over je verslonsde huishouden thuis.
  • Thuis ga je ermee aan de slag, maar ineens denk je aan iets, wat je nog aan je moeder beloofd had.
  • Rap naar je moeder, herinner je je ineens geschrokken, dat je afgesproken had met je vriendin.

Het lijkt wel alsof je telkens ergens anders moet zijn dan waar je nu bent. Of dat je telkens iets anders moet doen, dan dat wat je nu doet. Ik noem dat ploeteren met je planning.

 

Te druk om een goede planning te maken

Dit ploeteren gebeurt bij mij als ik het druk heb en geen tijd neem om een goede planning te maken. Bijna altijd dus. Het helpt al helemaal niet, dat ik meestal een planning maak om daarna iets heel anders te gaan doen. Alleen keiharde deadlines helpen mij om aan de slag te gaan. De belastingaangifte doen, dat lukt me wel op de allerlaatste dag.

 

Natuurlijk ben ik zelf degene die druk doet. Ik neem geen tijd om een planning te maken. Ik ben verantwoordelijk ervoor als ik na het maken van een planning iets heel anders ga doen. En niemand anders dan ik is verantwoordelijk voor de stress als ik op het laatste moment de belastingaangifte doe.

 

Lange termijn plannen sneuvelen helemaal, als je ze niet in je planning opneemt of als je je als een opstandige tiener tegen je eigen planning verzet als tegen het huiswerk van wiskunde.

 

Hoe komt het als je je planning niet uitvoert?

Kiezen geeft kiespijn (volgens mij heb ik deze spreuk gehoord van Ben Tiggelaar). Ik ga vanochtend dralen en  vanavond stressen, of ik begin meteen met de dingen, die ik wil doen. Als je aan de slag gaat, moet je het heerlijke nietsdoen verlaten. Vooral als je moe bent en jezelf druk maakt krijg je steeds meer behoefte aan nietsdoen. Daarom:

Je planning geeft waarschijnlijk niet genoeg ruimte aan nietsdoen en mijmeren. Het is heel goed van jezelf, dat je opmerkt dat je niets wilt doen. Iedereen heeft behoefte aan ontspanning, ook mensen, die heel druk doen, (zoals ik). Het kan dus een heel goed idee zijn om iets af te zeggen en tijd te nemen voor lang douchen, een wandeling, lekker op de bank hangen. Dan kan je er daarna weer tegenaan.

 

Wat kan je doen?

  • Voel je je moe, of op de achtergrond verdrietig?
  • Merk je, dat je geen zin hebt in de dag?
  • Voel je je knorrig of ronduit chagrijnig?

Verbeter je planning: voer niets-doe-tijd in!

Heb je daar helemaal geen tijd voor?

Doe mee met de Challenge: Houd naast werk en zorg 10 x meer tijd over!

 

Vriendelijke groetjes, Nanzz, coach

Pin It on Pinterest

Share This