Selecteer een pagina

Witte wolken schuiven langs een blauwe hemel. een straaltje zon valt op de tegels op het speelplein. Ik ben tien jaar oud, ik zit in de schoolbanken en staar naar buiten. Ik zie de wolken weerspiegelen in de ramen in de flat tegenover de school en denk na over mijn nieuwe poster. Er staat een kat op, die valt, in 10 plaatjes draait en weer op zijn pootjes terecht komt. Mijn gedachten dwalen, verdwalen, verwaaien met de wolken.

‘Let je wel op!’ hoor ik.

‘Nee’, ik was aan het dagdromen. Maar dat zeg ik maar niet. Volwassenen zeggen tegen kinderen dat ze niet moeten dagdromen. Maar dagdromen is een geweldige manier om op ideeën te komen. Als je je veilig voelt kun je lekker wegdromen en je schaadt er niemand mee. Je ontspant je als je dagdroomt.

 

Dagdromen? Daar heb ik helemaal geen tijd voor!

 

December is een maand vol feestdagen en verwachtingen.

 

  1. Kinderen willen kadootjes
  2. Ouders en schoonouders willen graag iedereen zien
  3. Zorgverzekeringen en energiemaatschappijen willen dat je overstapt
  4. Op je werk moeten ineens alle declaraties per omgaand ingediend
  5. De administratie van het jaar moet afgesloten
  6. Zelf wil je van alles nog even regelen voor de vakantie

 

Stress! Dagdromen? Vergeet het maar, daar heb ik helemaal geen tijd voor.

 

Juist als je geen tijd hebt voor dagdromen heb je het het hardst nodig!

 

Want door dagdromen kom je vanzelf bij jezelf en je verlangens uit. Je wordt creatiever. Uit onderzoek aan de Universiteit van Californië, Santa Barbara, blijkt dat dagdromers het 41 procent beter deden op testen die het creatief denken meten, dan mensen die dat niet doen. (Wikihow)

Dat is trouwens een mooie plek om te dagdromen! Santa Barbara … daar heb ik nog eens gezwommen met een pelikaan ;-).

Nou is het niet de bedoeling dat je wegdroomt zonder actie. Cheryl Richardson geeft een fijne formule:

Denk gedachten, waarbij je je goed voelt

Maak keuzes waardoor je je goed voelt

En handel zo, dat je je goed voelt.

Dus niet alleen dromen, maar ook keuzes maken en handelen. In het geval van december:

  1. Niet alleen dromen van een harmonieuze witte kerst,
  2. maar ook kiezen voor nepsneeuw op de ramen (sorry, Nederland staat niet meer garant voor een witte kerst)
  3. en rustig plannen met veel pauzes erin zodat je je harmonieus voelt
  4. en op tijd beginnen.

Leuk al dat dagdromen, maar wat kan ik ermee? Ik heb stress en december komt eraan!  Ik moet voor van alles zorgen en ik heb het veel te druk om van alles te gaan veranderen!

Dagdromen wordt meer en meer verdrongen door even op de mobiel kijken. En helaas, daardoor raak je niet minder maar meer gestrest. Wat je kunt doen is jezelf voor nemen om meer te dagdromen en minder op de mobiel te kijken. Dat lukt vast wel gedurende de dag een keer of 3. En kleine verandering kan al een kleine verbetering geven. En, ga je jezelf lekker toestaan nu en dan te dagdromen? Dan kom je vanzelf bij jezelf en je verlangens uit.

Kom je al dagdromend uit bij een verlangen over een harmonieuze decembermaand met veel mooie momenten? Kies dan voor minder stress! Handel alsvolgt:

Schrijf je in voor de challenge: Minder stress, meer mooie momenten.

1 tot en met 15 december, elke dag een tip, een helpende vraag of een blog en uitwisselen met elkaar in de Facebook groep: Moeiteloos Mantelzorgen.

Minder stress, meer mooie momenten!

Vriendelijke groetjes, Nanzz, coach voor mantelzorgers

 

 

Pin It on Pinterest

Share This