Het is grappig hoeveel tijd ik nodig heb om te herstellen als ik over mijn grenzen ben gegaan. Het is niet efficiënt. Ik ben zo drie dagen verder, voordat ik weer in flow zit. Hoeveel hersteltijd heb jij nodig als je over je grenzen bent gegaan?

 

Grenzen en triggers

Ik heb niet door dat ik over mijn grenzen ga. Ik reageer gewoon op een trigger. Een favoriete trigger voor mij is: iemand heeft mij nodig.

 

Ik ben nodig om de boel te redden!!!

Daar kom ik aan om de boel te redden. Ik voorkom ruzie door beide kanten met roze kleuren te belichten. Mogelijke goede bedoelingen zet ik in de spotlights. Ik absorbeer spanningen door een grapje te maken of het gesprek de andere kant op te leiden of desnoods een cover van Kate Bush te zingen. De spanning wordt me te veel maar dat merk ik pas als iedereen ontspannen is. Dan krijg ik door, dat ik zelf ook besta. Letterlijk . En dan begint die hersteltijd. Mijn hersens weigeren gewoon om een blog te schrijven. Ze lachen om mijn zelfopgelegde deadline. Rot voor mij.

 

Hoe is dat voor jou? Heb jij – net als ik – te laat door dat je over je grenzen bent gegaan? En hoeveel hersteltijd kost jou dat dan?

 

Wat doe ik tijdens hersteltijd?

Hersteltijd vul ik tegenwoordig in met:

  1. Getallen (rekeningen)
  2. Administratie (AVG, Belastingaangifte)
  3. Mailtjes
  4. Dingen opruimen
  5. TV kijken
  6. Onzin dus.

Ik weet dat ik niet kan eisen om in flow te komen, voordat ik ben hersteld.

 

Ik ben zo goed in over mijn grenzen gaan

Over mijn grenzen gaan lukt me het best als het gaat om regelingen rond het afscheid van onze pleegzoon, te veel vragen rondom mantelzorg of ruzie door al die spanning. O ja, met piekeren over geld kan ik ook over mijn grenzen gaan. Het lukt me dit jaar vrij vaak. En dan schrijf ik dus niet. Geen blog, geen hart onder de riempje en geen boek.

 

Vaak lukt het me pas weer om iets te schrijven als ik me in een serie stort. Lang leve series waarin de heldin in grotere problemen zit dan ik. De serie verdooft de emoties en op een onbewaakt ogenblik schrijf ik iets op. De waarheid staart mij aan vanaf het papier. Dat heb ik gedaan, daardoor ging ik over mijn grenzen en daarom is er geen flow. Pfff! Einde hersteltijd. Hello Flow!

Hoe doe jij dat? Wat doe jij om te herstellen of beter nog om niet over je grenzen te gaan? Help me!

 

 

Vriendelijke groetjes, Nanzz, coach voor mantelzorgers en mantelzorger

P.S. Wil je 2 of 3 juni een belevenisgedicht maken (Amersfoort)? klik dan hier.

 

Pin It on Pinterest

Share This